NIEUW! Scan & GO!
Lees verder!

Een foto van de buitenkant? Of een interieurfoto?

In een nieuwe rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoordt Funda elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand de vraag van Buurman Makelaardij uit Apeldoorn: “Kun je bij plaatsing op Funda als hoofdfoto het beste een foto van de buitenkant van het huis gebruiken? Of levert een hoofdfoto van het interieur juist meer clicks op? Wat is de beste foto? Funda zocht het voor ons uit.

‘Klanten vragen ons wel eens waarom we wel voor de ene en niet voor een andere foto kiezen als hoofdfoto. Zelf wilden we ook wel eens weten wat mensen het liefste zien: een foto van de binnen- of buitenkant van het huis?’, zegt Arjan Buurman van Buurman Makelaardij. ‘Uit een poll die we zelf hebben gedaan via Instagram kwam een duidelijke uitslag: mensen zien het liefst eerst een foto van de buitenzijde. We zijn echter benieuwd of Funda hier ook wel eens onderzoek naar heeft gedaan?’

Wat heeft Funda onderzocht?

Een snelle blik op Funda laat zien dat makelaars verschillende soorten foto’s gebruiken als hoofdfoto. Grofweg zijn er vijf categorieën:

  • Foto’s van de buitenkant van de woning (meestal de gevel)
  • Foto’s van de binnenkant (bijvoorbeeld de woonkamer, slaapkamer of keuken)
  • Foto’s van de tuin (met de woning bijvoorbeeld op de achtergrond)
  • Dronefoto’s (die ook de omgeving van bovenaf tonen)
  • Overige foto’s (bijvoorbeeld artist impressions)


Helaas heeft Funda geen software die beelden kan ‘begrijpen’ en weet in welk van deze categorieën een hoofdfoto valt. Een antwoord vinden op deze vraag is dus vooral een kwestie van ‘handwerk’. Daarom heeft Funda eind 2020 een groot onderzoek opgezet en alle hoofdfoto’s van beschikbare objecten op één specifieke dag handmatig gecategoriseerd. Daarna is het bereik (aantal impressies), de interesse (aantal clicks/views) en het aantal contactaanvragen van objecten in deze categorieën met elkaar vergeleken.

Het antwoord

De resultaten van dit onderzoek laten op het eerste gezicht zien dat met name dronefoto’s significant minder goed scoren op impressies, views én leads. Maar … dat komt niet omdat het dronefoto’s zijn. Dronefoto’s worden namelijk het meest ingezet voor duurdere objecten buiten de steden, die over het algemeen lager scoren dan objecten met meer gangbare vraagprijzen in populaire steden en gebieden. Omdat er te weinig van dit soort populaire objecten met dronefoto’s zijn om mee te vergelijken, kunnen we dus moeilijk zeggen of een ander type hoofdfoto een positiever (of negatiever) effect zou hebben. Kijken we naar de andere type hoofdfoto’s, dan zien we weinig opvallende verschillen. Daaruit kunnen we concluderen dat het in principe dus niet uitmaakt of je als hoofdfoto een foto kiest van de buitenkant of binnenkant van de woning.

Twijfel je welke foto je als hoofdfoto moet kiezen? Dan is de ‘Blikvanger’ een mooie oplossing, omdat je dan meteen meerdere foto’s tegelijk kunt tonen. We weten dat meer en grotere foto’s een positief effect hebben, want op objecten met Blikvanger wordt 33% vaker geklikt dan op objecten zonder.

Volgorde foto’s maakt verschil

Wat wél belangrijk is, is de volgorde waarin we de foto’s plaatsten op Funda. Zoekers die een objectpagina op hun desktop bekijken, zien standaard de eerste vier foto’s en de video van het object. Op mobiel zien gebruikers maar één foto: eerst de hoofdfoto en daarna, als zij verder swipen, steeds de volgende foto. Dit zorgt er uiteraard voor dat sommige foto’s beter bekeken worden dan andere.

Omdat elke foto, video of andere mediavorm een eigen, unieke url heeft – eindigend op bijvoorbeeld #foto-1 – kunnen we goed zien hoe vaak de eerste foto wordt bekeken in vergelijking met de tweede, derde en overige foto’s. Een voorbeeld: van alle te koop staande objecten op Funda werd in maart 2021 de eerste foto in totaal 26,5 miljoen keer bekeken. Foto 2 werd daarentegen ‘maar’ 7 miljoen bekeken en de derde foto 1,8 miljoen keer. Ook de video werd nog vaak bekeken (1,6 miljoen keer), net als foto 4 (1,2 miljoen), maar de cijfers voor de volgende foto’s lopen daarna snel af. Bij foto 10 is het aantal views gedaald tot 200.000.

Tip: breng variatie aan in eerste foto’s

We kunnen hieruit concluderen dat, hoewel foto’s verreweg het belangrijkst zijn voor zoekers, slechts een klein percentage de moeite neemt om álle foto’s te bekijken. En dat als we beginnen met vier foto’s van dezelfde ruimte of van de buitenzijde, de kans aanzienlijk kleiner wordt dat iemand ook nog die foto van de luxe badkamer of prachtige woonkamer zal zien. Zonde! Gelukkig plaatsen we al jaren de mooiste foto’s als eerste foto’s.

Heb jij ook een vraag die je aan ons wilt stellen? We zoeken het graag voor je uit! Mail je vraag naar info@buurman.nl en we nemen contact op.

Overige berichten


Bieden boven de vraagprijs | 22-04-2021

Door de grote vraag naar koophuizen wordt er massaal boven de vraagprijs geboden door potentiële kopers. Om een huis te bemachtigen...
Lees meer


Ontbindende voorwaarden achterwege laten? | 14-04-2021

In een tijd als deze, waarin huizen boven de vraagprijs worden verkocht en steeds korter beschikbaar zijn, moet je snel...
Lees meer


7 tips om je huis te verkopen | 22-03-2021

De beste tijd om je huis te verkopen in Apeldoorn of Ugchelen is het moment waarop je daar...
Lees meer


Bekijk alle berichten